Past Call for Papers

Thaumàzein, Vol. 11, Issue 2, 2023
Il kairos e le arti / Kairos in ancient arts and techniques
a cura di / edited by Giada Capasso & Alessandro Stavru

Thaumàzein, Vol. 11, Issue 1, 2023
The Real and the Known / The Real and the Known (Italian version)
edited by / a cura di Silvia De Bianchi & Lorenzo Giovannetti

Thaumàzein, Vol. 10, Issue 2, 2022
Cosmologia filosofica / Philosophical Cosmology
a cura di / edited by Marco Russo

Thaumàzein, Vol. 10, Issue 1, 2022
Kairos e apparenza / Kairos and appearance
a cura di / edited by Arianna Fermani & Daria Mazzieri

Thaumàzein, Vol. 9, Issue 2, 2021
Helmuth Plessner. Philosophy and Life
edited by Vallori Rasini

Thaumàzein, Vol. 9, Issue 1, 2021
Eudaimonia socratica e cura dell’altro | Socratic Eudaimonia and Care for Others
edited by Santiago Chame, Donald R. Morrison, Linda M. Napolitano Valditara

Thaumàzein, Vol. 8, 2020
Morphology, Plasticity, and Transformation between Philosophy and Biology
edited by Guido Cusinato, Rosa Maria Lupo, Alessandro Minelli, Salvatore Tedesco

Thaumàzein, Vol. 7, 2019
Psychopathology and Philosophy in Relation to the Existence of Human Being. Part II
edited by John Cutting and Guido Cusinato

Thaumàzein, Vol. 6, 2018
Psychopathology and Philosophy in Relation to the Existence of Human Being
edited by John Cutting and Guido Cusinato

XIV Convegno internazionale della Max-Scheler-Gesellschft
The 14th International Conference of the Max Scheler Gesellschaft
Max Scheler e il pensiero asiatico nell’era della globalizzazione
Max Scheler and the Asian Thought in the Age of Globalization
24-29 Novembre 2017, Sun Yat-Sen University (Guangzhou, Cina)


Il kairos e le arti

Scadenze:

1 ottobre 2022 (titolo e abstract)
30 aprile 2023 (testo)

Vol. 11, Issue 2, 2023 [https://www.thaumazein.it/]

a cura di Giada Capasso & Alessandro Stavru

La rivista internazionale Thaumàzein dedica un numero speciale al rapporto tra il kairos e le arti nell’antichità greco-romana.

È noto che il concetto di kairos ricopre una moltitudine di significati: da “tempo critico” a “momento opportuno o decisivo”, fino a “comportamento adeguato” o “azione indovinata”. Questi significati descrivono non soltanto le caratteristiche temporali e circostanziali che connotano il kairos, ma anche, e soprattutto, l’azione necessaria per afferrare un’opportunità favorevole che si presenta a un dato momento. Senza tale azione, e la capacità di eseguirla in modo efficace, il kairos non determina alcun vantaggio, rimanendo così una potenzialità inespressa. D’altra parte, senza kairos nessuna azione può essere coronata da successo, poiché anche l’abilità più raffinata non è di per sé garanzia di buona riuscita. Nel mondo greco-romano, il kairos è quindi sempre connesso a specifiche abilità: in arti come la poesia, la retorica, la medicina, la divinazione e in una varietà di tecniche come quelle necessarie nell’agricoltura, nella guerra e nello sport il successo dipende molto spesso dalla capacità di afferrare il kairos che si offre in un dato momento.

Si invitano contributi sul ruolo del kairos nelle arti e nelle tecniche antiche. Gli articoli verteranno intorno alle molteplici modalità in cui il kairos funge da criterio operativo in una serie di ambiti del fare e dell’agire umano. Scopo del volume è comprendere in che modo le diverse accezioni di kairos si riflettono nelle metodologie che vengono comunemente applicate nelle arti e nelle tecniche antiche, e come un esame accurato di tali metodologie si presti a sua volta ad ampliare e ad approfondire la nostra conoscenza del kairos.  

Presentazione del titolo e di un breve abstract (massimo 1.500 caratteri, in inglese o in italiano): 1 ottobre 2022 ai curatori:
Giada Capasso (giadacapasso3@gmail.com)
Alessandro Stavru (alessandro.stavru@univr.it)

Presentazione del testo completo (45.000 caratteri max. spazi inclusi, in inglese, italiano, tedesco, francese o spagnolo): 30 aprile 2023 tramite piattaforma OJS: https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions.

Le norme editoriali per gli autori si trovano qui:
https://www.thaumazein.it/la-rivista/about-the-journal/formatting-guidelines/


Kairos in ancient arts and techniques

Submission deadlines:

October 1, 2022 (Title & Abstract)
April 30, 2023 (Text)

Vol. 11, Issue 2, 2023 [https://www.thaumazein.it/]

Edited by Giada Capasso & Alessandro Stavru

The international Journal Thaumàzein devotes a special issue to the relationship between kairos and the techniques in Graeco-Roman antiquity.

It is a well-known fact that the concept of kairos encompasses a wide variety of meanings, ranging from “due time”, “critical situation”, “appropriate or decisive moment”, to “correct behaviour” and “skilful action”. All of these meanings point not only to the temporal and circumstantial features that characterize kairos, but also, and more importantly, to the action that is required in order to seize a favorable opportunity in a given moment. Without such action, and the ability to perform it, the kairos does not yield any advantage, thus remaining unexploited. On the other hand, without kairos no action can be successful, as even the most refined ability is by itself no guarantee for a successful outcome. In the Graeco-Roman world, kairos is therefore always linked with specific skills: in arts such as poetry, rhetorics, medicine, divination and in a variety of techniques (such as those needed in farming, warfare and sports) the successful outcome depends on the ability to grasp the kairos that is within reach at a given moment.

We invite papers dealing with kairos in ancient arts and techniques. Papers should explore the multiple ways in which kairos provides a specific rationale for action in a wide variety of domains. The aim of the volume is to understand how the different meanings and nuances of kairos shed light on the methodologies of ancient arts and techniques, and how these very methodologies can in turn provide ways to expand our knowledge of kairos.  

Submission of title and short abstract (1.500 characters max., in English or Italian): October 1, 2022 to the editors:
Giada Capasso (giadacapasso3@gmail.com)
Alessandro Stavru (alessandro.stavru@univr.it)

Submission of full text (45.000 characters max. spaces included, in English, Italian, German, French or Spanish): April 30, 2023 through OJS platform:  https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions.

Please follow the formatting guidelines for authors:
https://www.thaumazein.it/la-rivista/about-the-journal/formatting-guidelines/


The Real and the Known.
Comparative Perspectives on Ancient and Modern Philosophy

Submission deadline:

October 31, 2022

Vol. 11, Issue 1, 2023 [https://www.thaumazein.it/]

Edited by

Silvia De Bianchi
(Università degli Studi di Milano / Universitat Autònoma de Barcelona)
&
Lorenzo Giovannetti
(Università di Roma Tor Vergata / Eberhard-Karls-Universität Tübingen)

***
Confirmed contributors:

Edward C. Halper – University of Georgia
Fiona Leigh – University College London

***

The Real and the Known aims to host comparative studies on Ancient and Modern Philosophy to investigate the roots of the reflection upon knowledge, its meaning and purposes throughout history. In analyzing a variety of significantly distinct approaches, this special issue sheds light on the modification of the debate on the notion of knowledge and its full or partial capacity of grasping what is identified as “the real”. At some stages of its long history, the question concerning knowledge has met with crucial turning points and this special issue aims to identify those which can be found in ancient Greek and early modern philosophy.

The nature of knowledge is nowadays discussed with respect to the object-based / subject-based dichotomy. This means assuming two things when debating the nature of knowledge: (i) the extent to which some theories of knowledge rely on ontological views; (ii) the extent to which some theories of knowledge require the subject to work in some way which is partially or altogether independent of what there actually is. In relying on these two core ideas, the special issue will also shed new light on what kinds of textual reception and theoretical responses early modern philosophers had with ancient philosophy.

This will potentially produce at least two results: (i) a new way of understanding the influence of ancient philosophers on (early) modern ones; (ii) innovative insights into the relation between what is real and what is known.

The proposed volume aims to address the following issues, but also submissions that are not limited to them are welcome:

1) The view that in ancient philosophy one is faced only with object-dependent knowledge while the early modern tradition is exclusively concerned with subject-dependent knowledge is too simplistic and should be put into question. This means, among other things, highlighting the co-presence of, and possibly interrelations between, the two approaches. Some hybrid theories regarding the nature of knowledge should then be considered.

2) In deepening the analysis of the ontological and epistemological underpinning of the notion of reality from a comparative perspective, it is natural to address the question concerning the notion of fundamentality. What is the meaning of “fundamental” and what is considered to be fundamental in Antiquity and the early modern period? For instance, the meaning attributed to ontology is clearly different and this has an impact on the notion of what exists, and what is real. This in turn offers different perspectives on how to take what is fundamental either from an ontological or an epistemological standpoint or both.

Full articles will be subject to double-blind peer review. Articles must be submitted in English and should not exceed 40.000 characters (including spaces) or 8.000 words including references.
Please follow the formatting guidelines for authors:
https://www.thaumazein.it/la-rivista/about-the-journal/formatting-guidelines/
and submit the paper on the following page:
https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions

For questions, contact:
silvia.debianchi@unimi.it
lorenzo.giovannetti@uniroma2.it


The Real and the Known.
Comparative Perspectives on Ancient and Modern Philosophy

Scadenza invio contributi:

31 ottobre, 2022

Vol. 11, Issue 1, 2023 [https://www.thaumazein.it/]

a cura di

Silvia De Bianchi
(Università degli Studi di Milano / Universitat Autònoma de Barcelona)
&
Lorenzo Giovannetti
(Università di Roma Tor Vergata / Eberhard-Karls-Universität Tübingen)

***
Autori confermati:

Edward C. Halper – University of Georgia
Fiona Leigh – University College London

***

Il volume The Real and the Known si propone di ospitare studi comparativi sulla Filosofia Antica e Moderna per indagare le radici della riflessione sulla conoscenza, il suo significato e le sue finalità nel corso della storia. Analizzando una pluralità di approcci significativamente differenti, questo numero speciale della rivista mette in luce come il dibattito sulla nozione di conoscenza e la sua piena o parziale capacità di cogliere ciò che viene identificato come “il reale” si sia modificato nel tempo. In alcune fasi della sua lunga storia, la questione della conoscenza ha incontrato svolte cruciali e il presente volume si propone di individuare quelle che si possono ritrovare nella filosofia greca antica e nella prima età moderna.

La natura della conoscenza viene oggi discussa mediante la dicotomia oggetto/soggetto. Ciò significa presupporre due assunti quando si discute in merito alla natura della conoscenza: (i) la misura in cui alcune teorie della conoscenza si basano su concezioni ontologiche; (ii) la misura in cui alcune teorie della conoscenza richiedono che il soggetto lavori in un dato modo quasi o del tutto indipendente da ciò che effettivamente esiste.

A partire da questi due assunti fondamentali, il numero speciale mira anche a gettare luce sui modi in cui i primi filosofi moderni hanno recepito i testi della filosofia antica e che tipo di risposta teoretica hanno avanzato. Ciò produrrà potenzialmente due risultati: (i) un nuovo modo di intendere l’influenza dei filosofi antichi su quelli moderni; (ii) fruttuose intuizioni nella relazione tra ciò che è reale e ciò che è conosciuto.

Il volume si propone di affrontare i seguenti temi, ma sono benvenuti anche contributi che non si limitino ad essi:

1) L’idea che nella filosofia antica ci si trovi di fronte solo alla conoscenza dipendente dall’oggetto mentre la prima tradizione moderna si occupa esclusivamente della conoscenza dipendente dal soggetto è troppo semplicistica e dovrebbe essere messa in discussione. Ciò significa, tra l’altro, evidenziare la compresenza ed eventualmente come si siano combinati i due approcci. Vanno poi prese in considerazione alcune teorie ibride sulla natura della conoscenza.

2) Nell’approfondire l’analisi del fondamento ontologico ed epistemologico della nozione di realtà da una prospettiva comparativa, è naturale affrontare la questione del carattere della nozione di fondamentalità. Cosa significava “fondamentale” e cosa era considerato tale nell’antichità e nella prima età moderna? Il significato attribuito all’ontologia è chiaramente diverso, e questo ha un impatto sulla nozione di ciò che esiste e di ciò che è reale. Questo a sua volta ha offerto diverse prospettive su come intendere ciò che è fondamentale da un punto di vista ontologico o epistemologico o da entrambi.

Gli articoli inviati saranno soggetti a revisione. Gli articoli devono essere scritti in inglese e non devono superare 40.000 battute (spazi inclusi) o 8.000 parole, riferimenti bibliografici compresi.
Le norme editoriali per gli autori si trovano qui:
https://www.thaumazein.it/la-rivista/about-the-journal/formatting-guidelines/
e l’articolo va consegnato sulla pagina seguente:
https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions

Per informazioni, contattare:
silvia.debianchi@unimi.it
lorenzo.giovannetti@uniroma2.it


Cosmologia filosofica

Termine per la consegna: 1 giugno 2022

Vol. 10, Fascicolo 2, 2022, di “Thaumàzein” [https://www.thaumazein.it/]

A cura di Marco Russo (Università di Salerno)

Il concetto di mondo è stato a lungo centrale per la filosofia. Proprio oggi, al tempo della globalizzazione, dell’ecologia sistemica e dei viaggi spaziali, è invece poco considerato. Questa call intende sollecitare un nuovo dibattito in ambito filosofico, opportunamente aperto alla scienza. Si tratta infatti discutere gli elementi che confluiscono nel concetto di mondo: il rapporto tra alcuni concetti chiave della fisica (tempo, spazio, movimento, materia, vita), della metafisica (Dio, totalità, fondamento, categorie ontologiche) e dell’antropologia (azione, libertà, comunità, cultura, bene). Al confine tra pensiero teoretico e visione intuitiva, tra simbolismo e pratiche concrete, il mondo è fin dalle origini legato al Cielo e alla Terra, al kosmos e al saeculum, nel tentativo di ottenere un quadro unitario, ossia una rappresentazione di ciò che, più o meno conflittualmente, unisce uomo, natura, opere.  Di qui alcune domande-guida: quando un insieme di fatti o cose costituisce un mondo? Il mondo è innanzitutto una dimensione fisica o sociale, è più una rappresentazione o una realtà? Il mondo coincide con la natura? Origine del mondo e origine dell’essere coincidono? È davvero possibile una pluralità di mondi?  In che senso l’azione umana è mondana? Il mondo ha un valore normativo? Che rapporto c’è politica, storia e cosmologia? Nel quadro di queste domande si invita dunque a proporre contributi sui seguenti temi:

  • Momenti filosoficamente centrali della storia del concetto di mondo
  • Analisi del concetto di mondo tra fisica, biologia e metafisica
  • Aspetti peculiari del concetto etico-politico di mondo
  • Mondo e rappresentazione oggi: immagini, simboli, mappe, reti, che raffigurano la globalizzazione o l’universo contemporaneo

L’abstract (200-250 parole) va scritto in inglese mentre il testo può essere scritto in italiano o in inglese e non deve superare i 45.000 caratteri, spazi inclusi, e vanno inviati in forma anonima per il peer-review attraverso questa piattaforma della rivista: https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions Per la redazione dei testi si invita a seguire le norme editoriali reperibili sul sito della rivista.
https://www.thaumazein.it/la-rivista/norme-editoriali/


Philosophical Cosmology

Submission deadline: June 1, 2022

Vol. 10, Fascicolo 2, 2022, of “Thaumàzein” [https://www.thaumazein.it/]

Edited by Marco Russo (University of Salerno)

The concept of the world has long been central to philosophy. Just today, at the time of globalization, systemic ecology and space travel, it is instead little considered. This call intends to solicit a new debate in the philosophical field but suitably open to science. In fact, it is about discussing the elements that come together in the concept of world: the relationship between some key concepts of physics (time, space, movement, matter, life), metaphysics (God, totality, foundation, ontological categories) and anthropology (action, freedom, community, good, value). On the border between theoretical thought and intuitive vision, symbolism and concrete practices, the world is from the very beginning linked to Heaven and Earth, to kosmos and saeculum, in the attempt to obtain a unitary picture, that is a representation of what, more or less conflicting, unites man, nature, artefacts. Hence some guiding questions: When does a set of facts or things constitute a world? Is the world primarily a physical or social dimension, is it more a representation or a reality? Does the world coincide with the nature? Do the origin of the world and the origin of being coincide? Is a plurality of worlds really possible?  In what sense is human action worldly? Has the world a normative value? What is the relationship between politics, history and cosmology? Within the framework of these questions, contributions are invited on the following topics:

  • Central philosophical moments in the history of the concept of the world
  • Analysis of the concept of world between physics, biology and metaphysics
  • Peculiar aspects of the ethical-political concept of the world
  • World and representation today: imagines, symbols, maps, networks, that depict the globalization or the contemporary universe

The abstract (200-250 words) must be written in English. The paper can be written in Italian or in English and must not exceed 45,000 characters, including spaces, and be prepared for blind review, removing all self-identifying references.

The formatting has to follow the editorial guidelines available on the journal website:
https://www.thaumazein.it/la-rivista/about-the-journal/formatting-guidelines/

To sent papers please use the following journal’s submission site:
https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions


Kairos e Apparenza

Scadenze: 1 giugno 2021 (titolo e abstract); 1 dicembre 2021 (testo)

Volume monografico di “Thaumàzein” [https://www.thaumazein.it/]

A cura di Arianna Fermani e Daria Mazzieri

La call for papers intende mettere a fuoco le due nozioni di kairos e apparenza, considerate singolarmente e/o nel loro intreccio, e nelle loro curvature teoretiche, pratiche e poietiche.

Le dimensioni spaziali e temporali, infatti, strutturalmente implicate, rispettivamente, nelle due nozioni di apparenza e di kairos, vengono a richiamarsi da vari punti di vista, come dimostra, ad esempio, il fatto stesso che il termine latino occasio (che indica ciò che, letteralmente, “ci cade davanti in modo inatteso”) si configura come una sorta di “manifestazione visibile” del kairos.

Più nello specifico, si invita all’approfondimento di una serie di riflessioni di carattere semantico ed etimologico sulle due nozioni in questione, muovendo dunque da un confronto dialettico tra parole e concetti.

Si intende sollecitare l’approfondimento di alcuni nodi storico-concettuali particolarmente rilevanti, sempre mediante un “corpo a corpo” serrato e costante con i testi filosofici antichi, confronto imprescindibile nella ricostruzione delle trame dei concetti di kairos e apparenza.

Inoltre, nelle possibili declinazioni dei nessi tra le due nozioni, si invita a concentrare particolarmente  l’attenzione sul rapporto tra momento opportuno e apparenza, tra physis e aisthesis.

Invio del titolo e di un breve abstract (max. 1.500 caratteri, in inglese): 1 giugno 2021 ad arianna.fermani@unimc.it

Norme editoriali: https://www.thaumazein.it/la-rivista/norme-editoriali/

Invio dei testi (max. 45.000 caratteri, spazi e note inclusi): 1 dicembre 2021 tramite piattaforma OJS:  https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions


Kairos and Appearance

Deadlines: June 1, 2021 (Title & Abstract); December 1, 2021 (Text)

Special Issue of “Thaumàzein” [https://www.thaumazein.it/]

Edited by Arianna Fermani & Daria Mazzieri

The call for papers aims to focus on the two concepts of kairos and appearance, considered individually and/or as a pair, and in their theoretical, practical and poietic facets.

The spatial and temporal dimensions – structurally implied in, respectively, appearance and kairos – are variously intertwined, as proved, for example, by the fact that the Latin word occasio (literally what “unexpectedly falls before us”) comes to mean something like a “visible manifestation” of the kairos.

More specifically, reflection is encouraged on the semantic and etymological aspects of the two terms, working on the dialectic between words and concepts.

The aim is to delve into key historical and conceptual passages, through a close adherence to ancient philosophical texts, that represent a necessary touchstone for reconstructing the relation between kairos and appearance.

Furthermore, among the possible determinations of the nexus between the two notions, particular attention is invited on the connection between proper moment and appearance, between physis and aisthesis.

Submission of title and short abstract (1.500 characters max., in English): June 1, 2021 to arianna.fermani@unimc.it

Formatting guidelines: https://www.thaumazein.it/la-rivista/about-the-journal/formatting-guidelines/Submission of full text (45.000 characters max. spaces included, in English): December 1, 2021 through OJS platform:  https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions


Helmuth Plessner. Philosophy and Life

Submission deadline: 30 September 2021

Special Issue of “Thaumàzein” [https://www.thaumazein.it/]

Edited by Vallori Rasini

Helmuth Plessner’s thought is widely known in Italy, where today the greatest part of his work is translated and analysed by many experts. They highlight above all the importance, the depth and the newness of his positions. The monographic number of “Thaumàzein” dedicated to Helmuth Plessner brings together original contributions articulated according to different paths. However, they are consistently collected around Plessner’s effort to coordinate philosophical and scientific research on the nature of human being in a multifaceted form.

Contributions may concern:

– Philosophy of Nature and Anthropological Philosophy in Plessner;

– Plessner’s relationship with the different philosophical currents of his time;

– Plessner’s relationship with scientific, sociological and political thought;

– body, senses and philosophy in Plessner;

– Plessner and the interpretation of the concept of “life”.

The essays can be written in English, German, French, Spanish, Italian (and accompanied by an abstract in English); they should be max 35.000 characters long (including spaces and notes) and will be peer-reviewed. The submission deadline is September 30, 2021. Please use the following journal’s submission site:
https://rivista.thaumazein.it/index.php/thaum/about/submissions


Socratic Eudaimonia and the Care for Others

eds. L. Napolitano, D. Morrison, A. Stavru

Monographic issue of the online journal “Thaumazein”: https://www.thaumazein.it (Volume 9, Issue 1, 2021)

Despite the appearances given by certain texts, the moral psychology of Socrates need not imply selfishness. On the contrary, a close look at passages in Plato and Xenophon (see Plato, Meno 77-78, Protagoras 358, Gorgias 466-468, Euthydemus 278, Lysis 219; Xenophon, Memorabilia 3.9.4-5) suggests that the egoist’s welfare depends upon the welfare of others (i.e. family or friends). Since the welfare of the egoist’s family and friends is part of the egoist’s own eudaimonia, the egoist has a direct and intrinsic motive to promote the welfare of these others.

This multilingual volume will explore the role that other peoples’ welfare plays in Socratic ethics. Special attention will be paid to test-cases in which the principle that moral action is always good for the agent seems to have no validity. I.e., under which circumstances is the self-sacrifice for the sake of others (such as the soldier’s self-sacrifice on the battlefield) good for the agent (as in Alcibiades I 115a-116d)? Chapters will deal with contradictions or tensions of this sort, and relate them to more general views on eudaimonia held within Socratic literature. Comparison between different Socratic authors will be used as a means to identify the distinctive features of Socratic eudaimonia if compared to other Greek theories of happiness, such as the Aristotelian theory of philautia (NE IX, 1166a-1166b; 1168a-1169b). Sections of the volume will be devoted to “Philautia and Justice,” “Altruism and Knowledge,” “Dialectics and Protreptics,” and “Telos and Predestination.” Short papers on these or related topics will be considered for publication.

Deadline for submitting a proposal (= 1,500 characters long abstract): August 10, 2020.

If the proposal is accepted, deadline for submitting the paper: October 31, 2020.

Expected publication of the volume: March 2021.

Maximum length of papers: 30.000 characters (spaces and footnotes included).

Language of papers: English, Spanish, Portuguese, Italian, German, French.


Morphology, Plasticity and Transformation between Philosophy and Biology

Submission deadline: 15 April 2020

Special Issue of “Thaumàzein” [https://www.thaumazein.it/]

Edited by Alessandro Minelli, Salvatore Tedesco and Maria Rosa Lupo

In biology, interest in form was the prerogative of developmental biology, while it was practically neglected by evolutionary biology. This situation has changed a lot in recent decades and has led to a reinterpretation of the concept of evolution and evolutionism focusing more on the problem of form and morphology. In Italy, especially Alessandro Minelli, one of the editors of this issue, has dedicated his studies to the need to communicate form to structure, to reconnect morphology and evolution. This theme is a highly relevant one for philosophy, inasmuch as the question of form and morphology, since the days of Goethe and Bergson, has always been considered as the starting point for a philosophy of the living being endowed with its own categories that cannot be reduced to those of physics.

This is a double-bind peer-reviewed journal. Contributions should be submitted in English and should not exceed 12,000 words, including abstract, footnotes, and references. Manuscripts should be prepared following Thaumàzein’s style guidelines (https://www.thaumazein.it/la-rivista/about-the-journal/formatting-guidelines/), and should not have been published or be under consideration for publication elsewhere. Submissions should be sent by e-mail to Guido Cusinato (guido.cusinato@univr.it) within the 15th of April 2020.


Psychopathology and philosophy in relation to the existence of human beings

Submission deadline: 30 September 2018

Special Issue of “Thaumàzein” [https://www.thaumazein.it/] (2018)

The analysis of mental disorders necessarily requires a careful and multilayered reflection. Psychiatry is indeed focused on complex phenomena and symptoms that can be only partly traced back to merely quantitative objectifiable data. This is the reason why we can witness a growing methodological and conceptual “mutual enlightenment” between philosophy and psychiatry. Whereas philosophy offers notions that can help to take into account also the qualitative aspects and the lived experiences of pathologies, clinical psychiatry seems to represent one of the most relevant practical fields that allow philosophy to test its explanatory capacity regarding its several central issues. The history of phenomenological psychopathology, in particular, shows that among philosophers there has been a keen interest in the practical consequences of these issues in the field of clinical psychopathology.

It is important to note that psychiatry, in diagnosing and analyzing some disorders as well as in elaborating therapeutic directions, turns to the concepts that have a pronounced philosophical relevance. Human being, common sense, self, lived body (Leib) and inanimate body (Körper), intersubjectivity are some of the concepts employed to comprehend several psychopathologies, for instance, those entailing profound emotional and intersubjective disabilities such as schizophrenia, autism spectrum disorder and depression. On these concepts there have been vivid philosophical discussions. It is therefore quite difficult to imagine, for example, that the connections between time, body and otherness which emerge in certain psychopathologies can be analyzed, completely detached from the philosophical debate over these issues or without asking whether there is any relationship between mental disturbances and the peculiarity of human existence.

Considering these convergences, this CFP aims at investigating possible relationships between specific psychopathological symptoms and a series of crucial issues of philosophy, such as:

  1. Anthropogenesis and Phenomenology of Emotions;
  2. Intersubjectivity and Direct Perception of Expressivity of the Other;
  3. Phenomenology of Embodiment;
  4. Minimal Self and Plasticity of the Process of Human Formation (Bildung)
  5. Value-ception (Wertnehmung), Order of Feeling, Philosophy of Person;
  6. Atypical Social Cognition and Common Sense.

Contributions should be submitted in English and should not exceed 10,000 words, including abstract, footnotes, and references. Manuscripts should be prepared following Thaumàzein‘s style guidelines (https://thaumazein.it/formatting-guidelines-for-authors/), and should not have been published or be under consideration for publication elsewhere. Submissions should be sent by e-mail to Guido Cusinato (guido.cusinato@univr.it) within the 30th of September 2018.


Max Scheler e il pensiero asiatico nell’era della globalizzazione

24-29 Novembre 2017
Sun Yat-Sen University
Guangzhou, Cina

Il XIV Convegno internazionale della Max-Scheler-Gesellschft avrà luogo a Guangzhou (Canton) in Cina alla Sun Yat-Sen University dal 24 al 29 Novembre 2017 e avrà come tema «Max Scheler e il pensiero asiatico nell’era della globalizzazione».

È previsto un call for papers per selezionare 10 studiosi di Max Scheler che riceveranno vitto e alloggio durante il convegno. I partecipanti dovranno inviare al Presidente della Max Scheler Gesellschaft, Prof. Guido Cusinato, e al Prof. Liangkang Ni, della Sun Yat-Sen University: un breve curriculum, un titolo dell’intervento e un breve abstract in lingua inglese o tedesca. Si raccomanda inoltre di controllare la validità del proprio passaporto già durante la presentazione della domanda.

Le domande dovranno pervenire entro il 1 Maggio 2017. Ai vincitori verrà richiesta la fotocopia di un passaporto valido per lo meno fino a Marzo 2018 (per informazioni più precise rivolgersi all’Ambascita cinese). Successivamente riceveranno l’invito ufficiale per richiedere il visto alla Repubblica Popolare Cinese. Si ricorda che il visto va richiesto circa due mesi prima della partenza.

Approfondimento

Il convegno si propone di analizzare criticamente e approfondire alcune tematiche affrontate da Scheler in una prospettiva interculturale e di confrontarle con il pensiero asiatico. Ad es. i temi della globalizzazione, dell’Ausgleich fra occidente e oriente, del dolore, della morte, del vuoto del cuore, della salute, della medicina e della felicità. In questa prospettiva particolare rilevanza assumono scritti come ad es. Vom Sinn des Leiden e Der Mensch im Weltalter des Ausgleichs.

Nello scritto Vom Sinn des Leiden Scheler afferma «Es gibt jeder Art von Schmerz und Leid gegenüber zwei ganz entgegengesetzte Wege, sie zu vermindern und aufzuheben. Der eine Weg ist der aktive äußere Kampf gegen die objektiven natürlichen oder gesellschaftlichen Ursachen des Schmerzes und Leidens — der resolute „Widerstand gegen das Übel“ als objektive Weltbeschaffenheit. Dieser Weg war im großen ganzen gesehen der Weg der abendländischen aktiv-heroischen Zivilisation. Der zweite Weg besteht in dem Versuche, nicht die Übel und hierdurch erst das Leiden an ihnen abzustellen, sondern das Leiden an allen möglichen Übeln von innen her zu unterbinden durch möglichst restlose und willentlich vollkommene Beseitigung des unwillkürlichen, automatischen Widerstandes, der, wie schon die Inder früh erkannt haben, ebensowohl eine Daseinsbedingung des Schmerzes und Leides ist wie der äußere Reiz, d. h. das natürliche und gesellschaftliche objektive Übel. Durch die positive geistige Kunst gerade des Nichtwiderstandes gegen das Übel — durch seine vollkommene „Duldung“ — soll hier das Leiden an ihm von innen, vom Zentrum des Lebens aus aufgehoben werden, indirekt aber das Übel selbst, da das Übel nach dieser Auffassung gar nichts objektiv Reales ist, sondern nur der dunkle Schatten, den eben unser Leiden an der Welt gleichsam auf die Welt wirft. Dieser Weg ist in radikalster, konsequentester, großartigster Form der Weg Buddhas» (VI, 55).

Tuttavia «Das buddhistische Verhalten ist genau so wenig bloße Duldung, Hinnahme, Ertragen des Leidens wie der aktivste westliche Heroismus, der in Technik, systematischer Hygiene, Therapie, Zivilisation, Kulturarbeit seinen heißen leidenschaftlichen Willen auf die Aufhebung der äußeren Übel und Leidursachen geworfen hat, die er für real. Gerade dieser westliche aktive heiße Wille, das Leiden bis zu seinem kleinsten Atom und bis in seine tiefste Wurzel ganz und radikal aus der Welt zu schaffen — diese Zielidee des Willens und der fanatische Glaube an die Möglichkeit, dieses Ziel auch praktisch zu erreichen —, verbindet Buddha mit den Erscheinungen des aktivsten westlichen Heroismus» (VI, 57).

Lo scritto che esprime meglio di tutti la prospettiva interculturale di Scheler è Der Mensch im Weltalter des Ausgleichs (1927). Il concetto di Ausgleich è un concetto complesso. Per diversi aspetti con Ausgleich Scheler intende qualcosa di molto simile a ciò che oggi chiamiamo “globalizzazione”. In questo processo Scheler vede pericoli, ma anche opportunità. Esistono infatti due forme di Ausgleich: una che si traduce in conflitto militare, distruzione e livellamento e una che invece porta alla crescita, fioritura e valorizzazione delle differenze. Comprendere le logiche che portano in una direzione o nell’altra diventa fondamentale per i destini dell’umanità.


MAX SCHELER AND THE ASIAN THOUGHT IN THE AGE OF GLOBALIZATION

24-29 Novembre 2017
Sun Yat-Sen University
Guangzhou, China

DEADLINE: 1ST MAY 2017

The 14th International Conference of the Max Scheler Gesellschaft will take place in Guangzhou, China, at the Sun Yat-Sen University, from 24th to 29th November, 2017. Its core topic will be «Max Scheler and the Asian thought in the age of globalization».

A call for papers is hereby announced, in order to select 10 Max Scheler scholars who will receive board and lodging during the Conference. Please submit to the President of the Max Scheler Gesellschaft, Prof. Guido Cusinato (guido.cusinato@univr.it), and to Prof. Liangkang Ni (hssnlk@mail.sysu.edu.cn), from the Sun Yat-Sen University: a curriculum vitae, a title of the paper and a short abstract in either English or German. Please check the validity of your passport already when submitting the application.

Submissions must be sent within 1st May, 2017. The chosen candidates will be requested one photocopy of their passport, with at least 6 months validity from the day on which they will present the application for the visa. They will afterwards receive the official invitation to request the visa to the People’s Republic of China. Please remind that the visa has to be requested a couple of months before the departure.

The Conference is aimed at analyzing and developing some of Scheler’s topics in an intercultural perspective, and at comparing them with the Asian thought. Core topics will be globalization, the Ausgleich between the East and West, grief, death, emptiness of the heart, health, medicine, and happiness. In this perspective, particular importance will be assumed by some Schelerian texts such as Vom Sinn des Leiden and Der Mensch im Weltalter des Ausgleichs.

In the essay Vom Sinn des Leiden, Scheler states:

«Es gibt jeder Art von Schmerz und Leid gegenüber zwei ganz entgegengesetzte Wege, sie zu vermindern und aufzuheben. Der eine Weg ist der aktive äußere Kampf gegen die objektiven natürlichen oder gesellschaftlichen Ursachen des Schmerzes und Leidens — der resolute „Widerstand gegen das Übel“ als objektive Weltbeschaffenheit. Dieser Weg war im großen ganzen gesehen der Weg der abendländischen aktiv-heroischen Zivilisation. Der zweite Weg besteht in dem Versuche, nicht die Übel und hierdurch erst das Leiden an ihnen abzustellen, sondern das Leiden an allen möglichen Übeln von innen her zu unterbinden durch möglichst restlose und willentlich vollkommene Beseitigung des unwillkürlichen, automatischen Widerstandes, der, wie schon die Inder früh erkannt haben, ebensowohl eine Daseinsbedingung des Schmerzes und Leides ist wie der äußere Reiz, d. h. das natürliche und gesellschaftliche objektive Übel. Durch die positive geistige Kunst gerade des Nichtwiderstandes gegen das Übel — durch seine vollkommene „Duldung“ — soll hier das Leiden an ihm von innen, vom Zentrum des Lebens aus aufgehoben werden, indirekt aber das Übel selbst, da das Übel nach dieser Auffassung gar nichts objektiv Reales ist, sondern nur der dunkle Schatten, den eben unserLeiden an der Welt gleichsam auf die Welt wirft. Dieser Weg ist in radikalster, konsequentester, großartigster Form der Weg Buddhas» (VI, 55).

However, «Das buddhistische Verhalten ist genau so wenig bloße Duldung, Hinnahme, Ertragen des Leidens wie der aktivste westliche Heroismus, der in Technik, systematischer Hygiene, Therapie, Zivilisation, Kulturarbeit seinen heißen leidenschaftlichen Willen auf die Aufhebung der äußeren Übel und Leidursachen geworfen hat, die er für real. Gerade dieser westliche aktive heiße Wille, das Leiden bis zu seinem kleinsten Atom und bis in seine tiefste Wurzel ganz und radikal aus der Welt zu schaffen — diese Zielidee des Willens und der fanatische Glaube an die Möglichkeit, dieses Ziel auch praktisch zu erreichen —, verbindet Buddha mit den Erscheinungen des aktivsten westlichen Heroismus» (VI, 57).

The text that best expresses Scheler’s intercultural perspective is Der Mensch im Weltalter des Ausgleichs (1927). The concept of Ausgleich is fairly complex. In some respects, by the term “Ausgleich” Scheler means something similar to what we call today “globalization”. In this process, Scheler sees some dangers as well as opportunities. Indeed, he refers to two forms of Ausgleich: one that results into military conflict, destruction and leveling, and one that conversely leads to growth, flourishing and respect for differences. Understanding the logical processes that drive towards one direction or the other becomes therefore essential for the destinies of mankind.